Kunst zonder context
Lucette ter Borg over het onvermogen om de bezoeker te vertellen waar hij naar kijktCS en Boeken 03-12-2010, pagina 6
(…) ‘Het kan ook slechter. Heb je het over overdracht van kunst, dan word je met hoongelach begroet. Die hoon is vaak afkomstig van kunstinstellingen die een kritische en onderzoekende rol van hedendaagse kunstpraktijken hoog in het vaandel hebben staan. De Appel is daar een voorbeeld van. Maar ook Witte de With in Rotterdam. Basis voor Actuele Kunst (BAK) in Utrecht, en – in toenemende mate – het Van Abbemuseum in Eindhoven.
In deze instellingen wordt kunst opgehangen en uitgestald, maar niet in een context gezet, niet geëxpliciteerd, soms zelfs niet van een naamkaartje voorzien. Ja, een bezoeker kan intekenen op een lezingenprogramma ’s avonds, of een ‘discursief event’ op zondag – maar een spontaan bezoek waarbij je zomaar de intentie van de kunstenaar leert begrijpen? Nee, daarin voorzien zij niet.
Ik heb me al die jaren dat ik over kunst schrijf, erover verwonderd. En ik ben niet de enige: ook collega-critici spreken over het probleem van de lege zalen, de zalen waar wel kunst hangt maar waar geen kip komt kijken. Altijd weer vallen diezelfde namen van diezelfde instellingen – een beetje besmuikt, dat wel. We weten het allemaal. Maar zo gaat het nu eenmaal, en we zouden toch niet willen dat een instelling als De Appel of Witte de With wordt opgeheven?’
Een mooi betoog van Lucette ter Borg. Misschien interessant ter aanvulling:
http://www.marietmeester.nl/blog-kunst.html
KK: ik citeer een stukje
‘Dat we in Nederland op het moment geen toekomstige Van Goghs hebben, komt mede door de heersende ambtenarenmentaliteit. Iedere in potentie grote kunstenaar wordt kleingehouden. Hier een schraapje geld, daar een schraapje geld en het kunstenaarshoofd blijft weer een half jaar boven water. Een andere oorzaak ligt bij de expositiegelegenheden zelf, bij de keuzes die conservatoren maken en die vooral voor hun collega’s bedoeld lijken te zijn. Hun tentoonstellingen worden langzamerhand driedimensionale boeken, theoretische teksten met een ruimtelijke afbeelding erbij. In het NRC van afgelopen zaterdag 27 maart schreef criticus Hans den Hartog Jager dat kunstbeschouwers op dit moment bij bosjes smelten als een kunstenaar nadrukkelijk laat zien dat hij veel onderzoek heeft gedaan. Ik citeer: ‘Op het moment dat je er als toeschouwer niet in slaagt wat puzzelstukken aan elkaar te haken, blijf je achter met het gevoel een lompe zak te zijn, een beperkte geest die te weinig verfijnd is om de subtiele bedoelingen van de kunstenaar te kunnen doorgronden.’
lees het hele stuk hier >>> http://www.marietmeester.nl/blog-kunst.html
NRC Archief 2010 Maart 27 Kunst 07 – Alleen voor abonnees
Dandy Moti leunt op vorm en suggestie
Beeldende kunst ‘Decadent conceptualisme’ kan minachting voor publiek niet verhullen
Hans den Hartog Jager
Recensie | Zaterdag 27-03-2010 | Sectie: Kunst | Pagina: 07 | Hans den Hartog Jager
http://archief.nrc.nl/index.php/2010/Maart/27/Kunst/07/Dandy+Moti+leunt+op+vorm+en+suggestie/check=Y