‘With the greatest respect’
With the greatest respect for your religious persuasion,
sexual orientation,
political bias,
race and nationality,
I send you straight to hell!
[Willem Boshoff 2004]
“With the greatest respect” is samengesteld voor Museum Le Secet door Rob Moonen en vanaf 15 oktober 2011 te zien in ’s Heer Arendskerke.
Met werken van:
Simon Benson, Eindhoven
Willem Boshoff, Johannesburg
Gregory Coates, New York
Rob Moonen, Tilburg
Karin van Pinxteren, Heeswijk
Jonas Wijtenburg, Utrecht
“With the greatest respect”
Al dat Jip & Janneke-gelul over die tsunami van immigranten,
de vliegtuigen vol gelukszoekers
die dankzij de gedoogknijptang van de vermeende grachtengordelelite
via het subsidieinfuus een greep uit de huishoudruif zouden doen,Al dat haatkraaien van popi-fascisten, het islambashen door demoniseringsdemagogen,
de afzeikcultuur van azijnpissers, bedrijfspoedels en tweedekamerkleuters die
in een gedoogregering van oefenvijftigers en roeptoeters met bestuursobesitas
die sluiervrouwen een kopvoddentax of boerkaboete proberen afhandig te maken
om nog maar te zwijgen over de graaiende bankiers en de pinacoladamafia die
met meer dan 130 de klimaatwaanzin, de multikul, het theedrinkende stemvee in de ooit zorgzame samenleving achter zich laten.Al dat creatief-met-taal-gedoe in de satire die zichzelf politiek noemt beoogt een maatschappelijke polarisatie waarbij ook kunst en cultuur gemarginaliseerd worden ten behoeve van een herkenbare nationale identiteit; de Hema rookworst die de watertandende roomblanke Henk en zijn geblondeerde Ingrid voor de neus gehouden wordt, op zoek naar het beloofde vaderland, het Terra Incognita waarin poldermodel degenereert naar gedoogmodel, compleet met spruitjeslucht en meeuwengekrijs, het land waar het plebs zijn eigen ondergang mag financieren om neo-liberaal Nederland dijenkletsend de vingers te kunnen laten aflikken,
Al dat is slechts van voorbijgaande aard.Rob Moonen, Oktober 2011
Al dat Jip & Janneke-gelul over die tsunami van immigranten,
de vliegtuigen vol gelukszoekers
die dankzij de gedoogknijptang van de vermeende grachtengordelelite
via het subsidieinfuus een greep uit de huishoudruif zouden doen,Al dat haatkraaien van popi-fascisten, het islambashen door demoniseringsdemagogen,
de afzeikcultuur van azijnpissers, bedrijfspoedels en tweedekamerkleuters die
in een gedoogregering van oefenvijftigers en roeptoeters met bestuursobesitas
die sluiervrouwen een kopvoddentax of boerkaboete proberen afhandig te maken
om nog maar te zwijgen over de graaiende bankiers en de pinacoladamafia die
met meer dan 130 de klimaatwaanzin, de multikul, het theedrinkende stemvee in de ooit zorgzame samenleving achter zich laten.Al dat creatief-met-taal-gedoe in de satire die zichzelf politiek noemt beoogt een maatschappelijke polarisatie waarbij ook kunst en cultuur gemarginaliseerd worden ten behoeve van een herkenbare nationale identiteit; de Hema rookworst die de watertandende roomblanke Henk en zijn geblondeerde Ingrid voor de neus gehouden wordt, op zoek naar het beloofde vaderland, het Terra Incognita waarin poldermodel degenereert naar gedoogmodel, compleet met spruitjeslucht en meeuwengekrijs, het land waar het plebs zijn eigen ondergang mag financieren om neo-liberaal Nederland dijenkletsend de vingers te kunnen laten aflikken,
Al dat is slechts van voorbijgaande aard.Rob Moonen, Oktober 2011
Met dank aan de provincie Zeeland